MACHER | Stories 067: Iná filozofia
Zručnosť, trpezlivosť, sústredenosť a usilovnosť, teda vlastnosti potrebné na výrobu lodí, tomuto povolaním rekvizitárovi Jánovi Baštovi nechýbajú. Dnes má na svojom konte viac ako 10 vlastnoručne vyrobených lodí rôznych typov i materiálov. Pochváliť sa tak môže polystyrénovou loďou alebo dreveným kanoe zhotoveným podľa kanadských postupov.
Réžia: Tereza Střihavková | Kamera: Jakub Blín
Vášeň s vôňou dreva a laminátu
Rieky a vodáctvo zlákali Jána Baštu v jeho 25 rokoch. S pádlom v ruke brázdi nielen české, ale aj svetové vody. Splavovanie riek je pre neho vášňou, ktorú sa rozhodol posunúť o niekoľko stupňov vyššie. Začal vlastnými rukami lode vyrábať. Chcel si proste svoje jazdy ešte viac užívať.
Vyrobiť loď je naozajstný zážitok. Je totiž fascinujúce dať dohromady niečo, čo premáva. S každou loďou je to zakaždým ako prvýkrát. Každá je iná a je zaujímavé pozorovať, ako sa bude správať na vode, ako pláva,
hovorí Jan Bašta.
Výrobou jednej lodi strávi Jan Bašta vo svojej dielni neďaleko Příbrami zhruba 200 hodín. Veď posúďte sami, čo všetko je potrebné pripraviť a urobiť, než sa kanoe spustí na vodu a môže byť oficiálne označená za hotovú. Základom každej lodi sú drevené šablóny, okolo ktorých sa postupne skladajú a následne lepia ručne narezané drevené pruhy, ktoré dávajú tvar celej lodi. Potom prichádza na rad brúsenie, laminovanie a zdobenie.
Výroba lodí je pre Jána Bašta, ktorému vodáckí kamaráti dali prezývku Chobotnica, predovšetkým potešením, nevyhýba sa však ani výrobe na zákazku. Pár takých už má za sebou, vrátane reklamnej žltej "ponorky".
U nás, na rozdiel od Kanady či Nemecka, nie je výroba lodí na zákazku nejaký veľký biznis. Stavba lodí je totiž, ako sám hovorí, hlavne VÁŠEŇ. "