Réžia: DONART | Kamera: DONART

Pod rukami Zdeňka Kříža vzniklo prvé vozidlo v retro tvare na báze starej Aerovky. Chlapec dostal krásny červený kabriolet, ktorý by mu mohli závidieť aj dospelí. Ale to nestačilo, hneď potom prišiel prepracovaný a plne funkčný karavan so skladacím stolom a dokonca aj s tečúcou vodou.

Príbeh malých špeciálov

Zdeněk Kříž začal vyrábať nielen miniatúrne autíčka, ale navrhoval aj zmenšené verzie pôvodných automobilov. Ako ďalšie v poradí vychádzali z jeho garáže prepracované elektromobily z 20. a 30. rokov: Bugatti, Alfa Romeo alebo Mercedes SKL, v úctyhodnej mierke 1:2, vrátane úžasného laku, chrómu a predovšetkým nesmierneho chlapčenského šťastia.

Príbeh malých špeciálov 1

Na výrobu nákladných automobilov, slávnych "Tatroviek", v mierke 1:3. Prvým bol "sklápač" a "ťahač" a teraz vzniká na rysovacej doske ďalší typ - hasičské auto. Verí, že toto bude obľúbené najmä u detí a zberateľov. Aby sa o túto radosť mohli podeliť aj ostatní, ponúka na svojej webovej stránke nákladné vozidlá Tatra na požičanie. Jeho detská verzia expedície Tatra okolo sveta vezie deti aj okolo Třeboňského rybníka Svět. Tatrovku, na ktorej odpracoval viac ako 450 hodín, poháňa štvortaktný benzínový motor Honda s prevodovkou vlastnej konštrukcie a jednoduchou radiacou pákou (vpred a vzad). Z bezpečnostných dôvodov je rýchlosť obmedzená. Nákladné vozidlo Tatra sa ovláda pomocou dvoch pedálov (brzda a plyn) podobne ako motokára.

Požičanie funkčnej Tatrovky je pre chlapcov a dievčatá skvelým zážitkom, na ktorý budú dlho spomínať. Nielen to, ale získajú aj prvé zručnosti pri riadení nákladného auta a zažijú veľa zábavy s mechanicky naklápacou korbou.

Príbeh malých špeciálov2

Zdeňkovou srdcovou záležitosťou bola zákazková karoséria na motívy ľudového auta, ktoré malo vzniknúť po druhej svetovej vojne. Autorom bol český dizajnér Emil Bojda. Zaoberal sa výrobou elektrických spotrebičov a chcel týmto autom motorizovať Československo. Krásne oblé tvary, skvelé lakovanie a precízne zvary - autá Zdeňka Kříža sú dokonalé, akoby vyšli z profesionálnej výrobnej linky.

Príbeh malých špeciálov3

Pre Zdeňka je vrcholom výroby nielen montáž, ale aj to, že pod jeho rukami vzniká niečo, čo ho teší a čo môžu oceniť aj ostatní. Nedokáže opísať pocit naplnenia, keď všetko vyrába vlastnými rukami.

Príbeh malých špeciálov4

Výroba vozidla sa začína už na papieri. Všetko je potrebné podrobne premyslieť. Potom sa vytvorí drevený model. Testovaním Zdeněk zistí, či je návrh realizovateľný. Až potom začne so samotnou výrobou.

Príbeh malých špeciálov5

Výroba upravených miniatúrnych vozidiel z 20. rokov minulého storočia je už veľkým know-how. Ako hovorí sám Zdeněk, je príjemné byť každý deň ďalej. Vidí, že časom urobil veľký pokrok nielen vo výrobnom procese, ale aj v dizajne a zložitosti tvarov, ktoré preberá.

Ak sa mu podarí premeniť koníček na podnikanie, bude to pre neho najväčšie zadosťučinenie, v aké môže dúfať. Pri pohľade na krásne, prepracované autá sa nedá inak, ako držať Zdeňkovi palce, pretože práve taký macher ako on si zaslúži, aby sa jeho koníček stal prácou na plný úväzok.

Príbeh malých špeciálov6