Ako uhlové brúsky rozdeľujeme?
Uhlové brúsky delíme podľa veľkosti kotúča. Vždy ide o najväčší kotúč, ktorý možno do brúsky upnúť. Upínací priemer kotúča je zvyčajne, až na malé špeciálne výnimky, rovnaký (22/23mm = 7/8").
Tento upínací priemer je používaný výhradne pre tento typ prístrojov ako štandard. Je to z dôvodu bezpečnosti.
Uhlová brúska má na výstupe veľmi vysoké otáčky. Nemožno do nej použiť všetky nástroje, ktoré by sa vám zdali vhodné.
Pracovné priemery kotúčov sú 230, 180, 150, 125 a 115 mm. Kotúče sa pri práci obrusujú a možno ich potom použiť do brúsky určenej pre menší priemer kotúča.
Základným parametrom je obvodová rýchlosť kotúča. Čím väčší je použiteľný priemer kotúča, tým menšie sú výstupné otáčky.
Ako rozdeľujeme kotúče?
Kotúče k uhlovým brúskam rozdeľujeme na:
- rezné,
- brúsne,
- diamantové.
Rezné sa používajú na delenie kovov; tenšie na plechy a nerez alebo plasty, širšie na hrubší materiál.
Brúsne na kovy mávajú hrúbku 6 a viac milimetrov. Brúsime hranou, nie plochou kotúča, pretože by mohlo dôjsť k jeho roztrhnutiu.
Diamantové sa používajú na delenie betónu, obkladov a dlažieb. Bývajú segmentové. Tie sú na rezy, kde sa odbrúsený materiál nemá ako dostať von a zárezy kotúča ho vyhadzujú z drážky (drážka má dno). Alebo sú celoobvodové, na tenké dosky. Rez je cez celú hrúbku materiálu a narezaný prach je vynášaný spodkom.
Zvláštnym druhom sú brúsne kotúče osadené lamelami brúsneho papiera. Sú využívané aj na brúsenie dreva. Je však ale potrebné mať "ľahkú ruku".
Čo je možné robiť s uhlovou brúskou?
Prístroj vznikol primárne na opracovanie kovu, ale dnes je škála jeho využitia veľká (rezanie a brúsenie obkladov, betónu, plastu a dreva).
Veľké brúsky s maximálnym priemerom kotúča 230 mm sú najviac používané k deleniu a brúseniu železných traverz a rúr, ale tiež betónu (zámková dlažba) alebo k výrezom stavebných otvorov a drážok do stien a podláh.
Brúsky s príkonom nad 2000 W majú zabudovaný obmedzovač rozbehového prúdu. Jednak vám v ruke prudko nešklbnú plným rozjazdom, jednak "nevyhadzujú" bežne inštalované ističe. To isté platí o brúskach s priemerom 180 mm.
V domácich dielňach je veľmi obľúbená "kompromisná" brúska s priemerom kotúča 150 mm.
Pre drobnejšie práce s kovom a obkladačkami je najviac obľúbená brúska s priemerom kotúča 125 mm. Je ľahká a možno ju dobre držať a viesť jednou rukou.
115 mm brúsky sa väčšinou, okrem trošku nižšej ceny, od 125 mm líšia len priemerom krytu. Otáčkami aj príkonom bývajú rovnaké.
Niektoré modely brúsok 125 mm sú vybavené reguláciou otáčok. Možno ich potom použiť na leštenie (autolak) a iné činnosti vyžadujúce nižšie otáčky.
Uhlové brúsky sú zvyčajne a najčastejšie konštruované na sieťové pripojenie. Pre pohodlnejšie použitie sú vyrábané taktiež akumulátorové prístroje. Jednotlivé značky predávajú buď brúsky samostatne s akumulátormi alebo bez nich. Ide o brúsky pre priemer kotúča 125 mm. Ich využitie je na menšie prírezy pri montážach a v miestach s obtiažnym zaistením sieťového pripojenia. Ich obľúbenosť medzi remeselníkmi rastie.
Pre uhlové brúsky existujú, podobne ako pre vŕtačky, stojany. Tie umožnia upnutú brúsku využiť k presnému, opakovanému deleniu materiálu.
Ako uhlovú brúsku správne používať?
Ako pri každom prístroji, aj tu platí: počúvajte, ako "spieva", ak bude "kňučať", uvoľnite prítlak a nechajte ho chvíľu voľnobežne pretočiť. Ochladí sa a bude verne slúžiť ďalej.
- Ak je to možné, najmä pri rezaní dreva, držte brúsku vždy oboma rukami.
- Materiál režte tak, aby nedošlo k zovretiu kotúča.
- V poslednej dobe sú uhlové brúsky používané aj na opracovanie dreva. Na toto použitie je potrebné využívať len značkové, bezpečné kotúče. Pri práci buďte veľmi pozorní! Vysoké otáčky spojené s veľkou silou motora a najmä s tým, že režete "z ruky" bez oporného stola, môžu spôsobiť veľmi nepríjemné úrazy.
- Nepoužívajte uhlovú brúsku bez krytu. Dôvody sú dva. Ohrozujete sami seba! Kryt čiastočne zabraňuje prachu vniknúť do ústrojenstva brúsky a znížiť jej životnosť.
- Regulácia býva citlivá a najmä je potrebné myslieť na to, že motor nie je správne ochladzovaný, pretože má nižšie otáčky než optimálne. Dlhodobé zaťaženie v nižších otáčkach môže viesť k fatálnej poruche!